perjantai 23. huhtikuuta 2010

Lomaa, arkea, Wasabia sekä lisää lomaa

Kroatiasta kotiuduttuamme edessä ei onneksi ollut rankkaa kouluviikkoa vaan toinen viikko lomaa, tästä kiitos paikallisten suuresta uskonnollisuudesta ja rakkaudesta pääsiäiseen. Me päätimme nauttia lomastamme palautuen reissusta ja nauttien saamiamme suuria herkkuja Suomesta. Näistä päällimmäisenä makuhermojamme kutkutteli jo legendaarisen statuksen saaneet Tuulan sämpylät. Hehkutus ei ollut turhaa, ja päälle kuin saimme vielä Oivariiniä ja kotimaista kinkkua, sykki sinivalkoiset sydämemme Finlandiaa kuorossa.

Mutta pian saimme tarpeeks lekottelusta ja ikävä matkatoveriamme kohtaan kasvoi välimatkan kasvaessa välille Kapfenberg - Graz joten jotain asialle piti tehdä. Päätimme siis siirtyä viikonlopuksi Grazin vilinään. Matkaan liittyi myös Minna ja seurueemme päätti viettää perjantaipäivän shoppailemalla. Kohteena kuulemma hirvittävän kokoinen kauppakeskus Grazin ulkopuolella, matkaa kertyi hieman, sillä perille tarvittiin 2 raitsikkaa sekä bussi. Mutta perille päästyämme saimme kyllä todeta että Mylly jäisi kakkoseksi ja patikointia tiedossa. Suunnitelmat olivat reissulle kovat, tavoitteena saada äijäkolmikolle uudet kengät. Shoppailun porukalla koimmme heti huonoksi ideaksi, joten sukupuolellinen jako heti kärkeen. Tavoitteissa onnistuttiin, kaikki kolme sai omansa näköiset kengät ja lisäksi fitnessryhmämme sai oleellisen lisän varustukseensa, sillä mukaan tarttui myös nostalgiaa hekuva jousivaaka, joten painonhallinta on jälleen kurissa.Lisäksi seurueemme Mr.Olympic Toni löysin itselleen kunnon wifebeaterin ja siihen sopivan pimpdaddy hatun joten varustus iltaa varten enemmän kuin kunnossa. Illemma tiedossa hieman viiniä sekä yhteisruokailua. Seurueemme ihanat neitimme jälleen osoittivat kodinhengetär ja loihtivat meille upean aterian. Tästä suuri kiitos! Myohemmin jatkoimme läheiselle klubille jossa lähes rutiiniksi muodostunutta toimintaa, huomattavan paljon tanssimista ilman paitaa paikallisten ihmetellessä menoa ja kysymyksiä tuntemattomilta "oletteko te Suomesta"..Tällä kertaa pettymykseksi emme saaneet edes pyytämällä tunnuskappalettamme Das Geth abbia ja muutenkin paikallinen järjestyksen into rajoitti toimintaamme, mutta anyways, hauskaa oli jälleen kerran aamun pikkutunneille saakka.Aamulla edellisen illan vielä painaessa päälle pientä lisätykystä aiheutti hieman myöhästynyt lähtö sekä hyvinkin pian lähtevä junamme. Ravatessamme kohti rautatieasemaa saimme myös muistutuksena paikalliselta, ei niin fiksun oloiselta kaverilta, klassisen elokuvan kohtauksen huudon "Run forest run" kaikuessa korviimme.Mutta vastoin kaikkia todennäköisyyksiä junaan kerettiin ja pääsimme palautumaan raikkaaseen Kapfenbergiin.

Tästä seurasi sitten paluu ikävään arkeen ja kouluun. Ensimmäinen päivämme tosin jäi hyvin tyngäksi huomatessamme paikan päällä, että uuden kurssin olevan peruttu sairauden takia, joten takaisin kotiin ja miettimään miten vapaapäivänviettäisi.Muutenkin viikko meni mukavasti kevyellä vaihteella ja katseen kohdistettu jo tulevaan lomaan Alanyassa.

Seuraavaksi saimme kutsun koululle kuuntelemaan bändiä nimeltä "Wasabi". Mitään ei oltu bändistä kuultu muuta kuin että yksi koulumme opettajista, tosin Grazista, on bändissä. Usko nautinnolliseen musiikki-iltaan karisi viimeistään kuunnellessa bändin esityksiä Youtubesta, sanotaan vaikka että ei hirveesti vakuuttanut. Siitä huolimatta oluet kourassa suuntasimme kohti koulua keikkaa vahtaamaan. Paikalla huomasimme yllätykseksi, että vaihtaritovereita oli saapunut myös grazista. Yleisössä opiskelijoiden lisäksi myös opettajia ja muita sompailijoita. No mukava ilta vietettiin kaikenlaista covermusaa kuunnellessa ja iltaa piristi tutut baarinpitäkät asuntolasta joka takasi drinkkien saamisen 1€. Musiikallisen puolen loputtua suunta takaisin asuntolaan ja kohti partyroomia pippaloita varten. Seuraamme liittyi myös toveri Vellu Grazista joka illan huumaamana päätti jättää ilmaisen bussikuljetuksen väliin nauttiakseen Kapfenbergin piristävästä maalaisilmapiiristä. Ilta jatkui koko lailla perinteeseen tyyliin, paidattomat suomalaiset hyppii ja pomppii innoissaan ja olipa repertuaariin opittu uusikin temppu. Piristääksemme pippaloita edelleen päätimme pistää pystyyn ihmispyramidin, tästä myös kiitos kolumbian vahvistukselle joka auttoi suomalaisten loppuessa kesken. Hieman kivuliaasta prosessista huolimatta Kapfenbergin kaunein ihmispyramidi saatiin pystyyn ja hetki paisteteltiin kännykkäkameroiden loisteessa, tosin kuvat erittäin tärähtäneitä tässä vaiheessa, liekö johtunut näyn kauneudesta tai mahdollisesti valaistutksesta..? Illan kääntyessä aamua kohti saimme paikallisten avulla myös ylimääräisen patjan Vellulle mutta asuntoomme päästessä mielessä ei suinkaan ollut nukkuminen, vaan kaapista otettiin esille Säkyläisten lahja Itävaltaan, eli pullo aitoa Jaloviinaa, 1 tähden luonnollisesti. Tarpeeksi kun maailmaa oli parannettu ja Jaloviinaa nautittu, alkoi aurinko jälleen nousemaan ja ryhmämme sammumaaan eli ilta päättyi kauniin ja aurinkoisen päivän siintäessä vuorien takaa.

Tämän jälkeen aikaa on vietetty vaihtelevasti salilla, koulussa, auringossa ja urheilemalla. Koulua ei ole hirveesti tarvinnut stressata, sitä kun on kertynyt muutama kurssi kerrallaan. Tosin olimme onnistuneet jättämään sopivasti viimeiselle viikolle parin raportin kirjoittamisen, joten saimme jälleen hieman muistutusta koulutyön karvaudesta. Mutta koulutyöt unohtuvat nopeasti, sillä sää on suosinut jälleen kerran ja aikaa viettety pihalla auringossa kylmän oluen viilentäessä ylikuumenevia kansalaisia.  Oma Wilson Kirwamme Janne on omaksumassa roolinsa hyvinkin vankasti, sillä tänään sankarimme pääsi välitavoitteeseensa ja juoksi ½ maratonin ja hieman päälle. Reissun raakuus näkyi myös päällepäin, sillä pölyn, mudan ja ties minkä ansiosta oli vaalea skandinaavinen iho muuntautunut enemmän Tunisialaiseen ruskeaan. Mutta reissulta kotiin tuli märkä, ruskea, uupunut mutta ennen kaikkea onnellinen maratoorin alku uhkuen uhoa mahdollisuudesta liittyä eeppisen Kreikkalaissoturin seuraan ja suorittamaan tämän legendaarisen juoksun. Lisäksi Tonin satasen tissit ovat jälleen maineensa veroiset +, eli urhomme sai penkistä jo 103kg. Tähän kun yhdistää presentaatiota varten katsotut Arnold Schwarzeneggerin punttivideot, on Toninkin tulevaisuuden suunnitelmat selvät...

Selvästikään Eyjafjallajökullin tuhkasta ei ole vastusta puhtaalle ja raikkaalle Itävallan vuoristoilmalle, In your face volcanic ash, tämä trio ottaa ansaittua lomaa Itävallan stressittömästä arjesta ja poistuu Turkin kuvankauniille rivieralle nauttimaan auringosta, lämmöstä, beachistä, Rakista sekä kaikista muista etelän pienistä iloista.